Dat het zij-instroom traject belangrijk is voor de tweewielerbranche, dat weet NexTechnician wel! Jacques Neefs, programma directeur van NexTechnician zegt hierover: “Het werk in de tweewielerbranche is diverser en leuker dan een paar jaar geleden. De vraag naar vakpersoneel is intussen ook toegenomen. Hierin goed de verbinding maken tussen vraag en aanbod is belangrijk. En dat lukt met dit zij-instroom traject steeds beter.”
“Op dit thema is nog genoeg te doen. Daarin samen optrekken is niet alleen waardevol voor de branche, maar verrijkt deze ook!”
Hoe is de samenwerking tussen NexTechnician en Tweewieler Academy ontstaan?
NexTechnician verkleint de kloof tussen kennis van afgestudeerden en de eisen van de mobiliteitsbranche. Dit doen ze door intensieve samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen in de regio Groot-Amsterdam. Ze richten zich daarbij op tweewielers en motorvoertuigen.
De samenwerkingspartners van NexTechnician zijn bedrijven en organisaties uit de mobiliteitsbranche. Zij delen up-to-date kennis, faciliteiten en materialen. Ook bieden de partners voldoende en goede stage- en leerwerkplekken. Daarnaast ondersteunt NexTechnician haar samenwerkingspartners bij de verdere loopbaanontwikkeling van hun medewerkers.
Innovam is een van deze samenwerkingpartners. Dat NexTechnician met Tweewieler Academy (onderdeel van Innovam) samenwerkt is eigenlijk vanzelfsprekend. Innovam is hét kennisinstituut binnen de mobiliteitsbranche en heeft een unieke positie in de tweewielerbranche. Dankzij het productaanbod, kennis en maatschappelijke trajecten. Zoals het zij-instroom traject. Daarnaast hebben zowel NexTechnician als Innovam beide de missie om een leven lang leren en ontwikkelen binnen de mobiliteitsbranche mogelijk te maken. En zoals Jacques treffend aangeeft: “Op dit thema is nog genoeg te doen. Daarin samen optrekken is niet alleen waardevol voor de branche, maar verrijkt deze ook!”
Hoe gaan jullie om met de trends en ontwikkelingen in de branche?
“We zien in de tweewielerbranche een diversiteit aan bedrijven, die veelal individueel (in) gericht zij. Tegelijkertijd zijn diezelfde bedrijven op zoek naar hetzelfde. Namelijk bekwame medewerkers met affiniteit voor techniek. En mensen die goed passen bij het soort bedrijf waar ze terecht komen.
De tweewielerbranche heeft een flinke ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren. Dit is mede te danken aan de trends die we zien. Zoals e-bikes die een vlucht nemen, het thema duurzaamheid dat steeds relevanter wordt, mobiele reparaties en cross-over producten. Ook de bedrijven zelf maken een groei door waardoor we meer snel groeiende concepten zien. Dealers die hun positie uitbouwen en onafhankelijke fietsbedrijven die groeien. Niet gek dus, dat vraag en aanbod wat betreft vakmensen steeds beter op elkaar afgestemd moet worden.”
“In het zij-instroom traject wordt dan ook goed gekeken naar de trends en ontwikkelingen en de vraag van specifieke ondernemers, zodat daar het aanbod van de kandidaten op afgestemd kan worden. Het selectieproces aan de voorkant van het traject is zo ingesteld dat het de mensen met teveel afstand tot de branche er uithaalt. De werkelijke plaatsing is dus afgestemd op de kandidaten met de juiste instelling en affiniteit, die overblijven.” Vertelt Jacques.
Yvo vult aan: “In tegenstelling tot wat veel mensen denken willen onze kandidaten graag weer aan het werk, beschikken ze vaak al over veel werkervaring en hebben ze affiniteit met techniek. Dat maakt ze niet alleen leergierig, maar ook multi inzetbaar binnen een fietsbedrijf”.
“Door de voorselectie komen alleen kandidaten met interesse en affiniteit in fietsenbranche in het traject.”
Hoe werkt het selectieproces van nieuwe medewerkers?
“Het selectieproces werkt in het voordeel van de branche. Ondernemers zijn gewend om zelf op zoek te gaan naar personeel. Dit doen ze vaak in een gerichte straal om het bedrijf heen of in het netwerk van de eigenaar. Daarmee zijn ze niet alleen veel tijd kwijt aan het zoeken en opstarten. Maar ook met het begeleiden van de nieuwe werknemer. Met het zij-instroom traject wordt de branche ontzorgd in een aantal van deze stappen. Zo wordt in het traject de voorselectie gebaseerd op de ontwikkelingen in de markt. En er wordt goed gekeken naar de diversiteit in bedrijven en de kwaliteiten van de kandidaten. Dit scheelt niet alleen tijd in het voortraject, maar ook als de kandidaat aan het werk is hebben ze hier allebei voordeel van. Het zorgt er tevens voor dat er zowel kandidaten aangeboden kunnen worden voor grote werkplaatsen als voor de kleinere fietsbedrijven waarbij een combinatie van sales en uitvoerende werkzaamheden belangrijk is.”
Jacques kan dit beamen met een voorbeeld uit de praktijk:
“We hadden een kandidaat van 61, WO opgeleid en thuis met een burn-out. Daar was hij bezig met allerlei technisch gesleutel. Toen hij begon aan ons traject was men wat sceptisch, maar al snel bleek hoe handig en goed hij was met fietsen. En hoe leuk hij het klantcontact vond en de afwisseling tussen die twee. Zo’n persoon past niet goed bij een dealer die iemand zoekt voor alleen in de werkplaats, maar wel bij een wat kleiner onafhankelijk fietsbedrijf waarbij goed klantcontact en reparaties belangrijk zijn. Die plek hebben we voor hem gevonden. Hij gaat nu weer met plezier naar zijn werk en ook de ondernemer is erg tevreden. ”
“Deze kandidaten komen vaak in contact met het zij-instroom traject via het UWV, waarbij ook daar al een voorselectie plaats vindt. Zo komen alleen kandidaten in het traject terecht, die daadwerkelijk interesse en affiniteit hebben met de fietsenbranche. Alle zaken die geregeld moeten worden met het UWV worden in het traject verzorgd en dus uit handen van de ondernemers genomen. Zo kunnen zij zich concentreren op dat wat er daadwerkelijk moet gebeuren en intussen hun voordeel doen van een geschikte kandidaat, terwijl wij het papierwerk en de contacten hierin voor onze rekening nemen.” Aldus Yvo.
Het traject is in meerdere gemeentes te volgen. Met allemaal andere regels. Hoe werkt dat?
“Inmiddels is het zij-instroom traject actief in diverse gemeentes. Deze hebben allemaal hun eigen spelregels. Maatwerk is hierin eerder de regel dan uitzondering. Gelukkig werken we samen met lokale partners, waardoor we zowel gebruik kan maken van de aanwezige expertise als het bijbehorende netwerk.” Zegt Yvo.
“En doordat we goed in verbinding staan met veel ondernemers hebben we ook scherp welke vraag naar personeel er is. Zo is Engels spreken in Amsterdam een pré, maar in Almere minder van belang,” licht Jacques toe.
“Ook seizoensmomenten zijn in de tweewielerbranche zeer relevant als het gaat om de inzet van personeel. De timing van het traject sluit hier op aan. Zo zijn er afgelopen december een aantal trajecten gestart met kandidaten die deze maand weer uitstromen, klaar om aan de slag te gaan met de start van het fietsseizoen. Op deze manier houden we rekening met de seizoensinvloeden van de branche en geven we tegelijkertijd onze kandidaten de gelegenheid om bekend te worden met het fietsenvak en de branche tijdens hun stage. De ondernemer loopt hierin, dankzij de verschillende detacheringsmogelijkheden van het traject, minder risico dan als hij iemand direct aanneemt. Het detacheringstraject stelt de ondernemer en de kandidaat beide in staat om te ervaren hoe de samenwerking verloopt, zonder zich direct voor langere tijd vast te leggen.“ legt Yvo uit.
Hoe ziet de toekomst eruit?
“We zien helaas een landelijk tekort aan jongeren in de MBO opleidingen voor het vak van fietsenmaker. Daarmee wordt het zij-instroom traject nog relevanter, omdat dit de gelegenheid biedt aan rijpere kandidaten om hun intrede te doen in de fietsenbranche.” aldus Jacques.
“Intussen trekt het traject ook de aandacht van andere branches. Zoals die van medische hulpmiddelen. De techniek in bijvoorbeeld scootmobielen en trapliften lijkt erg op de fietstechniek. Maar ook in de branche zelf zijn we steeds vaker in gesprek met assemblage bedrijven die interesse hebben in de mogelijkheid om een zij- instromer aan te nemen voor het monteren en assembleren van fietsen. Ook daar hebben we geschikte kandidaten voor,” vertelt Yvo.
Vooruitkijken is regeren
Ook voorzien de beide heren dat gezien de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid de komende jaren. De snelheid waarmee steden dichtslibben en de groei van concepten als cross over producten toeneemt maakt dat de vraag naar bekwaam vakpersoneel alleen maar zal toenemen.
“Naast dat de ondernemer voordeel heeft van een passende medewerker, draagt het ook bij aan het maatschappelijk belang.”
Zijn er nog meer voordelen voor ondernemers?
Aan ondernemen zitten risico’s, dat weten Jacques en Yvo ook. “ Dit traject stelt je als ondernemer in staat om naast je vak uit te oefenen ook maatschappelijk te ondernemen, “ vindt Jacques.
“En het geeft de mogelijkheid om te ervaren wat dat doet met je bedrijf en met jou als ondernemer. En naast dat de ondernemer voordeel heeft van een passende medewerker, draagt het ook bij aan het maatschappelijk belang.” vult Yvo aan.
De heren hebben nog een mooi voorbeeld:
“We hadden een kandidaat van 62 jaar, die niet blij was met de werkwijze vanuit zijn werk in de zorg. Tijdens ons traject ontdekte hij dat de combinatie met klantgerichtheid en techniek hem erg goed ligt. Nu gaat hij weer met plezier naar zijn werk en de klanten lopen weg met hem”.
Wat willen jullie de branche nog meegeven?
“Blijf vooruit kijken en neem de seizoensinvloeden mee in je planning. Zo weet je wanneer je welk vraagstuk hebt en kan je hier tijdig op inspelen. Doe dat door te investeren in mensen. Sop daar energie in. Geef ze vertrouwen. Door goed te coachen investeer je in de duurzaamheid van je medewerker.” Zegt Jacques.
Yvo tot slot: ”Normaal volgen mensen een opleiding van 2 jaar, bij ons volgen ze een traject van 4 maanden. Dit maakt ze bekwaam, maar ze hebben nog wel tijd nodig om het vak te leren. Al zijn ze wel in het voordeel door hun werkervaring, technische affiniteit en groot verantwoordelijkheidsgevoel. En door zij-instromers een kans te geven creëert de ondernemer ook mogelijkheden binnen het huidige team. Wellicht dat iemand zich door de komst van de zij-instromer bijvoorbeeld kan specialiseren in e-bikes. Uiteindelijk zijn we met elkaar verantwoordelijk voor een duurzame groei van de fietsenbranche, waar kwaliteit, vakbekwaam en plezier in wat we doen centraal staan!”